top of page

Onze gedifferentieerde aanpak is gebaseerd op 5 kernwaarden,  die onze dagelijkse beslissingen en professionele praktijk begeleiden en van onze school een unieke plek maken om te leven en te leren.

AUTHENTIEKE MONTESSORI-OMGEVING

Om geïndividualiseerde, geruststellende en welwillende ondersteuning mogelijk te maken, bieden we de kinderen de mogelijkheid om te evolueren in een voorbereide omgeving_cc781905-5cde-3194-bb3b-136bad7cording 3194-bb3b-136bad5cf58d_Montessori. Elk materiaal, elk element dat daar verschijnt, is zorgvuldig gekozen en strategisch geplaatst om de autonomie en 3194-bb3b-136bad5cf58d_specifieke behoeften van elk ontwikkelingsplan te bevorderen.

​❝Onderwijs is een natuurlijk proces bij kinderen dat niet wordt verworven door woorden, maar door de ervaring van hun omgeving.❞

Maria Montessori.

TAAL ONDERDOMPELING

Door kinderen al heel vroeg in staat te stellen verschillende talen te confronteren, krijgen ze de kans om zich onder te dompelen in andere culturen en hun horizon te verbreden. Naast de directe voordelen van het kunnen communiceren met meer mensen, maakt meertaligheid het individu creatiever en flexibeler en stelt het hen in staat uit te blinken in kritisch denken en probleemoplossing.

Momenteel biedt Be Montessori School een 100% drietalig leerprogramma (Frans, Engels, Nederlands) in het Maison des Enfants (3-6) en 100% tweetalig (Frans, Engels) in de basisschoolklas (6-12) met wekelijks Nederlands lessen. Uiteindelijk willen we een curriculum aanbieden in totale onderdompeling in de drie talen van de kleuterschool tot het einde van de basisschool.

NATUUR EN ECOLOGIE

Vandaag de dag zijn we er meer dan ooit van overtuigd dat contact met de natuur essentieel is voor de ontwikkeling van verantwoordelijke burgers die zich inzetten voor de wereld om hen heen.

Auteur Richard Louv benadrukt het belang van het (opnieuw) verbinden van kinderen met de natuur en gaat zelfs zo ver om te spreken van een stoornis die verband houdt met het gebrek aan blootstelling aan de natuur.[1]  Deze aandoening zou bij kinderen bijdragen aan een afname van het gebruik van hun zintuigen, een verminderde aandachtsspanne, zou obesitas bevorderen en zou bijdragen aan de toename van fysieke en emotionele stoornissen.

Inderdaad, in de natuur zien kinderen hun lichamelijke activiteit toenemen[2], hun zicht[3]  en hun aandachtscapaciteiten[4] en cognitief[5]  verbeteren en tegelijkertijd hun uithoudingsvermogen en doorzettingsvermogen vergroten. De stress[6]  wordt gereduceerd als sociale relaties[7] en zelfdiscipline[8]  hebben de voorkeur.

Op onze school staat vitamine V (V voor groen) centraal. Naast de dagelijkse recreaties die plaatsvinden in de tuin of in een park bij de school, wordt één hele dag per week besteed aan een uitje in het bos volgens het concept van de school buiten.

Ten slotte worden gezinnen aangemoedigd om herbruikbare containers te gebruiken. Wij geven de voorkeur aan vooraf gefilterd kraanwater om te drinken en voedselafval wordt gecomposteerd.

[1] Nature deficit disorder® http://richardlouv.com/blog/what-is-nature-deficit-disorder/

[2] Bell en Dyment, 2006.

[3] American Academy of Ophthalmology, 2011.

[4] Kuo en Taylor, 2004.

[5] Wells, 2000.

[6] Wells en Evans, 2003.

[7] Burdette en Whitaker, 2005.

[8] Taylor, Kuo en Sullivan, 2001.

EMOTIES BEHEREN

In de afgelopen twintig jaar hebben talloze onderzoeken het belang onderstreept om kinderen een programma aan te bieden dat hun emotionele intelligentie voedt op dezelfde manier als leren op school.

Als we het hebben over emotionele intelligentie, definiëren we het als volgt : " [...] empathie, het vermogen om zichzelf te motiveren of om te volharden in de tegenspoed, om impulsen en geduldig wachten op de bevrediging van je verlangens, het vermogen om een gelijkmatig humeur te behouden en je niet zo door verdriet te laten overheersen dat je niet meer kunt denken, het vermogen om te hopen_cc781905-5cde -3194-bb3b- 136bad5cf58d_»[1].

Al in 1995 bevestigde Daniel Goleman:[2]  dat emotionele intelligentie de basis is waarop intellectuele intelligentie is gebouwd. Het laat zien dat het emotionele quotiënt, ook wel EQ genoemd, een betere voorspeller van succes is dan het IQ, intelligentiequotiënt. Inderdaad, emotionele intelligentie kan vaardigheden, zoals het mentale vermogen om te denken, te leren en problemen op te lossen, in bedwang houden of stimuleren. Het laat zien dat mensen die meer professioneel succes hebben, niet per se het beste IQ hebben.

Het hele jaar door zetten we een programma op dat erop gericht is de sociaal-emotionele vaardigheden van kinderen te ontwikkelen.


[1] Goleman, D. (1997) Emotionele intelligentie 1: hoe u uw emoties kunt omzetten in intelligentie. Paris : Edities Robert Laffont.

[2] ibid.

CREATIVITEIT

Bij het Kinderhuis laten we ons inspireren door de principes van Arno Sterns 'schilderspel'. Zo profiteren kinderen van een ruimte om te schilderen waar het spoor bevrijd is van elke verwachting en communicatie. Door het spoor uit de blik van anderen te verwijderen, kan het kind zichzelf bevrijden van de verwachtingen van resultaten om de vreugde van het huidige moment te beleven.

Deze aanpak ontwikkelt creativiteit en bevordert het gevoel van eigenwaarde.

Om het kind in staat te stellen zich volledig te bevrijden van zijn zoektocht naar de goedkeuring van de ander en in overeenstemming met de regels van het "schilderspel", mogen de kindertekeningen het klaslokaal niet verlaten en zullen ze nooit worden tentoongesteld.

In de Basisklas worden elke maand lessen in artistieke technieken aan de kinderen gepresenteerd om zich aan te passen aan de behoefte aan experiment en reflectie, specifiek voor dit nieuwe ontwikkelingsplan. Zo verwerven de kinderen nieuwe technieken die ze elke dag opnieuw kunnen investeren in de context van hun werk.

bottom of page